پشتیبان سایت وردپرس کیست و چه شرح وظایفی دارد
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

پشتیبان سایت کیست؟

به هر مدل خدمات فنی و محتوایی که برای کسب‌وکارهای تجاری انجام می‌شود، پشتیبانی یا مدیریت سایت می‌گویند. این مدل خدمات می‌توانند توسط نیروهای درون یا برون سازمانی ارائه شوند. در حالی که سازمان‌ها برای ساخت یک وب‌سایت تنها یک‌بار هزینه می‌کنند و در ادامه ممکن است بر مبنای نیازهای متغیر بودجه‌ای را برای اضافه کردن قابلیت‌های جدید به سایت یا ویرایش قابلیت‌های جدید هزینه کنند، اما همواره به پشتیبانی سایت نیاز دارند. پشتیبان سایت فردی است که پس از راه‌اندازی سایت باید برای آن محتوا تولید کند، مشکلات فنی را شناسایی و برطرف کرد و همواره سعی کند سایت در وضعیت آماده استفاده قرار بگیرد. بنابراین پشتیبان سایت وردپرس یا هر سایت دیگری باید این‌کارها را روزانه انجام دهد. کاری که پشتیبان سایت انجام می‌دهد این است که مسائل فنی نظیر ارزیابی کدها، نصب وصله‌های امنیتی، تولید محتوای گرافیکی و متنی، به‌روزرسانی مطالب قدمی، سئو و بهینه‌سازی سایت را انجام می‌دهد. 

یک پشتیبان سایت وردپرس چه شرح وظایفی دارد؟

فردی که به عنوان پشتیبان سایت در شرکت یا سازمانی استخدام می‌شود شرح وظایف نسبتا مشخص و تعریف شده‌ای دارد. البته نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که برخی از شرکت‌ها از پشتیبان سایت انتظار دارند در ارتباط با مباحث سئو نیز دانش کافی را داشته باشد. بر مبنای این تعریف به عنوان یک پشتیبان سایت وردپرس شرح وظایف شما ممکن است به شرح زیر باشد:

  • آشنایی کامل با وردپرس.
  • توانایی طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی وب‌سایت.
  • آشنایی با مباحث سئو Off-Page و On-Page و تولید محتوا مبتنی بر اساس استانداردها و اصول روز SEO و SEM.
  • آشنایی با اس‌کیو‌ال، پی‌اچ‌پی،CSS ،HTML  و JS   با هدف اعمال تغییرات و اصلاحات مورد نیاز.
  • آشنایی با کنترل‌پنل یا ابزارهای مدیریتی مشابه (در بیشتر موارد شرکت‌ها تسلط بر کنترل‌پنل را نیاز دارند.)
  • توانایی طراحی صفحات Landing.
  • تسلط کامل به پیاده‌سازی وب‌سایت وردپرس و ووکامرس.
  • تسلط بر مسائل مربوط به عیب‌یابی و اشکال‌زدایی وردپرس.
  • آشنایی با مباحث مرتبط با رابط کاربری و تجربه کاربری. 
  • تسلط کامل به بهبود GTMETRIX و توانایی در برطرف کردن خطاها. 
  • توانایی تحلیل وب‌سایت رقبا و افزایش ترافیک وب‌سایت.
  • آشنایی با نرم‌افزارهای آفیس با هدف گزارش‌نویسی. 
  • توانایی در بک‌لینک‌سازی.
  • طراحی بنرهای گرافیکی برای سایت و اینستاگرام.
  • توانایی کار با ابزارهای بهینه‌سازی سرعت.
  • مسلط به ویرایش قالب و تغیرات کلی و جزئی قالب.

یک پشتیبان سایت وردپرس به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

به‌طور معمول، مجموعه مهارت‌های یک پشتیبان سایت وردپرس بسته به شرکتی که قصد استخدام در آن‌را دارد متفاوت است. با این‌حال برخی از این مهارت‌ها جنبه عمومی دارند و بنابراین لازم است در ارتباط با آن‌ها دانش کافی را داشته باشید. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  • آشنایی با زبان برنامه‌نویسی (PHP).
  • آشنایی با چگونگی تولید محتوای متنی و تصویری.
  • آشنایی با ابزارهای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO).
  • آشنایی با ابزار تحلیل اطلاعات مثل گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، MOZ و...
  • مسلط به طراحی، اجرا و تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی.
  • توانایی استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری شاخص‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و تحلیل رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی
  • داشتن تجربه در زمینه تولید محتوا برای شبکه‌ای اجتماعی محبوب مثل اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، آپارات و یوتیوب و...

چگونه یک پشتیبان سایت وردپرس شویم؟

برای آن‌که به یک پشتیبان سایت وردپرس تبدیل شوید، ابتدا باید بدانید که این سامانه مدیریت محتوا چه کاری انجام می‌دهد و شیوه تعامل با آن چگونه است. با این‌حال، اگر بر مبنای برنامه‌ریزی زیر گام بردارید نه تنها در زمینه پشتیبان، بلکه در سایر حوزه‌های مرتبط با این عنوان شغلی قادر به انجام کار خواهید بود. 

مرحله 1: دانش فعلی خود را ارزیابی کرده و هرگونه شکافی را برطرف کنید

  • حتی اگر تسلط کافی نسبت به نحوه استفاده از وردپرس دارید، اما احساس می‌کنید بازهم باید نکات جدیدی را یاد بگیرید تعلل نکنید. یک روش سریع برای ارزیابی دانش فعلی خود در مقایسه با نقطه‌ای که قصد رسیدن به آن‌را دارید این است که به بررسی این موضوع بپردازید که در زمینه طراحی، توسعه، نگهداری یا بهینه‌سازی (سئو) چه مقدار دانش فنی دارید. با این‌حال باید در ارتباط با چگونگی نگه‌داری از سایت نکات زیادی را بیاموزید. 

مرحله 2: اطمینان حاصل کنید که چگونه مولفه‌های اصلی وردپرس با هم کار می‌کنند

  • وردپرس بر مبنای بخش‌های مختلفی کار می‌کند که ترکیب این عوامل با یکدیگر باعث می‌شوند یک سایت وردپرسی به شکل مطلوبی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بگیرد، با این‌حال سه مولفه اصلی که باید روی یادگیری آن تمرکز زیادی داشته باشید، هسته وردپرس، تم‌ها و پلاگین‌های مختلف است. هسته وردپرس به فایل‌های اصلی وردپرس اشاره دارد. شما باید با فایل‌های اصلی و کاری که هر یک انجام می‌دهند کاملا آشنا باشید. علاوه بر این، باید بدانید کدام یک را می‌توانید با خیال راحت ویرایش کنید و کدام یک را نباید دستکاری کنید. بخش دیگری از تسلط بر وردپرس آشنایی با قالب‌ها و الگوهای سفارشی از پیش ساخته است. در نهایت پلاگین‌ها موضوع مهم دیگری است که باید روی یادگیری آن تمرکز کنید. هنگامی که در ارتباط با مولفه‌های فوق مهارت‌های لازم را کسب کنید این قابلیت را پیدا می‌کنید که روی مبحث برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی تمرکز کنید و در صورت لزوم از طریق کدنویسی پشتیبانی بهتری از سایت به عمل آورید. 

مرحله 3: یک فرمان قوی از Customizer و سایر تنظیمات وردپرس بدست آورید

  • هر کاربری می‌تواند به پشتیبانی از وردپرس بپردازد و الگوها، تم‌ها، مولفه‌های از پیش‌ساخته و سایر عناصری که برای ساخت یک وب‌سایت نیاز است را ویرایش کند. با این حال، متخصصان وردپرس حرفه‌ای می‌توانند با سفارشی‌سازی پیشرفته وب‌سایت‌ها سطح بهتری از تعامل‌پذیری را به منثه ظهور بگذارند. روش‌های زیادی برای ایجاد یک سایت سفارشی وردپرس وجود دارد، از جمله استفاده از افزونه‌ها یا کدهای سفارشی. مهم این است که با دانش کامل از قابلیت‌های سفارشی‌سازی بومی وردپرس استفاده کنید. بنابراین، قبل از این‌که بتوانید خود را یک متخصص وردپرس بخوانید باید در مورد چگونگی استفاده از تنظیمات اصلی Customizer و WordPress اطلاعات کسب کنید. اگرچه تنظیمات Customizer برای هر موضوع متفاوت است، شما باید بتوانید به سرعت تنظیمات موضوعی که روی آن کار می‌کنید را تنظیم کنید و سایتی با ظاهری منحصر به فرد ایجاد کنید که نیازهای کاربران نهایی را برآورده کند.

مرحله 4: در مورد مباحث زیربنایی فنی وردپرس اطلاعات کسب کنید

  • یک بخش کلیدی در ارتباط با وردپرس تسلط بر فایل‌های کلیدی، تم‌ها و افزونه‌هایی است که به اشکال مختلف در سایت‌ها استفاده می‌شوند. برای تسلط بر این مباحث باید به فکر یادگیری کدنویسی باشید. البته منظور ما این نیست که برای انجام پشتیبانی از سایت روی یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی تمرکز کنید، اما بهتر است برای نگه‌داری بهتر از وردپرس به فکر یادگیری زبان پی‌اچ‌پی باشید. این‌کار به شما در در عیب‌یابی و سفارشی‌سازی سایت کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این باید روی یادگیری HTML ، CSS ، PHP و JavaScript که نقش مهمی در دنیای توسعه وب دارند تمرکز کنید. 

مرحله 5: با پایگاه داده و نگهداری پایگاه داده آشنا شوید

  • یکی از ویژگی‌های قدرتمند وردپرس این است که این یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) یکپارچه با یک پایگاه داده است، به این معنی که صفحات به صورت پویا به HTML تبدیل می‌شوند و تعامل خوبی با محتوای ذخیره شده در بانک‌های اطلاعاتی دارند. بنابراین به فکر یادگیری این موضوع باشید که چگونه پست‌ها و سایر اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی ذخیره می‌شوند. رویکرد فوق باعث می‌شود تا فرآیند اشکال‌زدایی ساده شود. 

مرحله 6: با گزینه‌های میزبانی وردپرس آشنا شوید

میزبانی یک مولفه حیاتی فرآیندی است که در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود یک سایت کار کند. بنابراین باید در مورد جنبه‌های مختلفی میزبانی که به شرح زیر هستند اطلاعات کسب کنید:

  • میزبانی وب چگونه کار می‌کند و باید انتظار ارائه چه نوع خدماتی از یک ارائه‌دهنده خدمات میزبانی داشته باشیم؟
  • چه نوع میزبانی در دسترس است؟
  • کدام شرکت‌ها محبوب‌تر هستند؟
  • یک میزبان ملزم به ارائه چه خدماتی است؟

دانستن این اصول به شما کمک می‌کند تا یک برنامه میزبانی مناسب برای سایت انتخاب کرده و خطاهای مربوط به سرور را که بر سایت تأثیرگذار است عیب‌یابی کنید. رویکرد فوق به شما کمک می‌کند هوشمندانه‌تر با افراد پشتیبانی فنی در شرکت میزبان صحبت کنید.

مرحله 7: با انجمن وردپرس تعامل برقرار کنید 

  • یکی از مواردی که وردپرس را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند در منبع باز بودن آن خلاصه می‌شود. به این معنا که کد پلتفرم برای همه قابل مشاهده است. در نتیجه، بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به وردپرس این فرصت را دارند که به‌طور مستقیم در ساخت این پلتفرم مشارکت کنند. بنابراین ایده بدی نیست در این انجمن‌ها عضو شده و به تبادل دانش با سایر متخصصان بپردازید. در زمینه پشتیبانی از وب‌سایت وردپرس لزومی ندارد که یک توسعه‌دهنده باشید. با این‌حال، تسلط بر اصول اولیه، می‌تواند دید روشن‌تری در ارتباط با مدیریت وب‌سایت در اختیارتان قرار دهد. سایت Make WordPress Core احتمالاً بهترین مکان برای شروع این کار است. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg